Pagina's

maandag 8 juni 2015

Zij van nr. 10 # 3

Bezoek”


Ik draai de sleutel rond in mijn nieuwe hardhouten deur. Klik. Heel soepeltjes. zonder kraken gaat de deur open.
Die deur heb ik zelf gekozen.
In de hal, jassen aan een knaapje. Netjes en overzichtelijk.
Niet de uitpuilende bult die ik altijd had, Zo’n bult die op een bepaald moment te groot wordt en waar de tweede of derde jas nog overheen moet en er dan afdondert op een stoffige vloer. Dan komt er visite en die moet daar overheen ook nog zijn jas ophangen en dat je je dan schaamt voor je garderobe faciliteiten. Nu heb ik mooie knaapjes hangen in een echte grote–mensen garderobe.

Ik loop samen met mijn gast naar de woonkamer. “Wow! Nice floor”  Een bekende zin uit een film van The Coen Brothers, waarin George Clooney, deze zin steevast zegt als hij een willekeurig huis betreed. “Nice floor, indeed! Gewoon gepoliert beton. Sommige noemen het gevlinderd beton. Kosten: nul euro. Die dekvloer op de vloerverwarming dat moest toch. Machientje huren voor een ochtendje en shinen maar.”

“Wat is het hier groot joh! Het leek zo’n standaard mini-arbeiders-huis, maar wat een ruimte!
En die hoogte, een vide. Die pui, wat moooi! Wat een stijlvolle fijne profieltjes, en kan dat dan helemaal open? “ “Nou ja bijna helemaal, tweederde, zeg maar…”
“Jeutje , en die kast helemaal tot boven, dat moet wel snel een meter of 5, 6 hoog zijn?
Gaaf ook met die lichtbak daar. En al die boeken, al die platen. Mooie vaas ook.

“Tafel? Zelf laten maken? Indrukwekkend! Tjonge. Daar kan je nog eens een krantje uitvouwen en fijn je ontbijtje nuttigen met uitzicht op de tuin in volle bloei. En dat raam, niet standaard, gek, een soort aquarium. Het lijkt wel een breedbeeld-televisie. Heb ik dat eerder gezien?”

“Je keuken, dat zou ik anders hebben gedaan. Wel een beetje een rommeltje hoor. Je ziet alles. Een beetje koud dat roestvrije staal. Heb je een ijsmachine? Goh leuk. Alsof je in een cafe bent. Gekke tegeltjes.
Ja hoor, een TV in je keuken? Is dat niet wat overdreven? Oh en dan kan je dat ook als je aan tafel zit? Mm, gaaf. Puik espresso machientje, maar die kende ik al. Mooie tuin.”

“Zullen we even naar boven gaan? Nu je hier toch bent…”

“Wacht even! Eerst nog even naar je mooie houtkacheltje kijken. Groen. Apart. “
“Is Belgisch emaille, met mika, 1963. Doet het supergoed. Trekt goed. Verwarmt de hele ruimte, zelfs naar boven toe. Marktplaats.  En dit lekkere schapenkleedje komt gewoon bij de West-Friese Beurs vandaan. Paar tientjes. Zal ik er nog een paar blokjes in gooien, dan komen we zo beneden en dan drinken we een wijntje bij die lekkere haard?”

Jonge, jeetje. Ik ben echt onder de indruk Daan! Dat hebben jullie toch maar even geflikt!
Bloemendaal was ook leuk, maar niet zoals dit. Wat is dat snel gegaan. Ik weet nog die foto op Facebook dat je bij de notaris zat en ging tekenen, vlak voor je trouwde. Dat is echt kort geleden en moet je je nu zien.

Ahum. Nou ja, snel? Ben er toch wel een behoorlijke tijd zoet geweest. Iedere dag. En van de zomer toen we elkaar even niet zagen, toen zat ik er echt helemaal doorheen, maar dat vertel ik nog wel.

“Vind je eigenlijk van die trap? Die heb je nog helemaal niet bekeken. Vind je ‘m teveel? Te aanwezig? Heb je er nog niet over gehoord.
Ja. Nou. Eerlijk?... Hij is niet echt kindvriendelijk met dat puntige staal. Ziet er mooi uit hoor. Zou niets voor mij zijn, maar ik denk dat ie op Pinterest wel goed zou scoren. Design-achtig. Anders.
Vleugel daaronder doet het goed natuurlijk. Is echt in harmonie. Een vleugel, ja is altijd mooi. En loopt je vloerverwarming daar gewoon door? Daar kan ie toch helemaal niet tegen? Dat worden dikke facturen naar de pianostemmer denk ik zo?”

“Mag ik wat drinken? Heb dorst. Ben het hele stuk komen fietsen vanuit Amsterdam, met die zware bakfiets”
“Zekers, heb net voor het eerst een wortel-gember-kurkuma-sinaasappel-sapje met mijn nieuwe slow juicer gemaakt, of wil je gewoon water? Gaan we daarna aan de wijn.
Mijn buurman van 36 is vinoloog en via hem heb ik een heel lekker doosje Sauvignon voor weinig. Top hoor dat ik mijn buren zo goed heb leren kennen tijdens dit hele proces. Echt bijzonder. Met de een heb je natuurlijk wat meer dan met de ander. Maar deze is fijn om te kennen. Hij heeft top-wijntjes!” Ik kan gewoon bij ze binnenlopen voor een doosje en hij schrijft het gewoon op de rekening”

“Phoeh hee, even zitten hoor voordat we naar boven gaan. Nog steeds die kut-bank?! Datzelfde kleed ook. Wel mooi. Dat kastje ken ik ook nog. Dat Schilderij, dat is nieuw. Leuk wel. Matcht lekker. Jammer van al die boxen op dat kastje, Hans zeker? En wat is dat nou weer?  Een haarbal?

Kom we gaan naar boven…




Wordt vervolgd









Geen opmerkingen:

Een reactie posten